Brev:
Hjælp til maden
18. august 2021
Alder:
10 mdr.
Hjælp til maden
Hej Helen,
Vi håber, du kan hjælpe os med Idas mad, for vi er ved at løbe tør for både tålmodighed og ideer.
Ida bliver 11 måneder i næste uge, og hun har været i gang med rigtig mad i et halvt år nu. Selvom hun har haft et halvt år til at øve sig, spiser hun stadig primært grød. Vi serverer grød til morgen, eftermiddag og aften med enten frugtmos eller grøntsagsmos i. Hun går i vuggestue, hvor hun bliver tilbudt frokost hver dag, men de har også bøvl med at få mad i hende andet end en smule. Når de får mad i hende, er det primært havregrød. Derudover bliver hun tilbudt et måltid med brød og frugt om eftermiddagen i vuggestuen, som hun ikke rigtigt spiser så meget af, og derfor får hun grød, når hun kommer hjem om eftermiddagen.
Hendes dag ser cirka sådan her ud:
07.00: Godmorgen
08.00: Morgengrød (majs- og hirsegrød samt fuldkornsgrød med frugtmos i)
08.30-09.00: Ankommer til vuggestuen
10.45: Bliver tilbudt frokost men spiser ikke så meget
11.30-13.30: Middagslur (cirka)
13.30: Bliver tilbudt eftermiddagsmad men spiser ikke så meget
15.00: Kommer hjem og får eftermiddagsgrød (majs- og hirsegrød samt fuldkornsgrød med frugtmos i samt hapsere i form af agurkestave, kyllingepølse, vandmelonstave og andet)
16.30-17.30: Amning og eftermiddagslur (denne amning hjælper, så hun ikke søger helt så meget om natten)
19.00: Aftensmad (majs- og hirsegrød samt fuldkornsgrød med frugtmos i samt hapsere i form af agurkestave, kyllingepølse, vandmelonstave og andet)
21.00: Godnat med amning
Dertil skal nævnes, at hun stadig ammer lidt om natten. Vi er ikke sikre på, at vi er klar til, at det skal stoppe endnu.
Hun vil overhovedet ikke spise brød, og når vi serverer det for hende, bliver det spyttet ud igen. Det gælder både bondebrød og boller med forskelligt slags pålæg (makrelguf, torskerogn, leverpostej, smør, ost, kyllingepålæg). Hun vil heller ikke spise kartoffelmos, pasta, kødboller (lavet på kylling eller svin), avokado, æg, rejer og meget andet. Én dag er det lykkedes os at få æg og rejer i hende, hvor hun virkeligt spiste, og siden har hun ikke villet røre det. Vi har både prøvet at lade hende sidde og lege med maden selv, og vi har prøvet at made hende. Hun har også fået en gaffel med mad i hånden, så hun selv kunne komme maden i munden. Intet virker, og vi ved snart ikke, hvad vi skal prøve mere. Har du nogle gode råd til os?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Et par utålmodige forældre